При закупуване на часовник от оторизирани дилъри и бутици на марките има определени ползи, които обикновено не се рекламират и за които e много вероятно да не знаете. Нашата цел не е да кажем на хората от къде да купят часовници, а да споделим ценна информация с любителите на луксозни часовниците.
Като потребител, вашата работа е да получите най-голяма стойност за парите си. Умните потребители харчат по-малко, за да получат повече, а когато хората надплащат, ние ги гледаме с насмешка. Тези естествени тенденции на потребителското поведение не са различни, дори когато става дума за закупуване на луксозни стоки, каквито са часовниците, например. А смисълът на тази статия е да покаже определени „скрити стойности“, които могат да променят начинът, по който хората вземат решенията си за покупка на часовник.
Първо трябва да поставим цялата тази статия в контекст, защото хората без много опит, при закупуване на часовници, може да не знаят всички места и начините по които се продават часовниците, както и техните различни плюсове и минуси.

Има официални и неофициални начини за купуване на часовник. Официалните места за закупуване на нови часовници включват оторизирани дилъри, които представят пълната гама от марки, както и маркови бутици, които предлагат продуктите само на една марка.
Някои часовникови компании правят часовниците „официално достъпни“ за покупка онлайн (директно на техния сайт или чрез оторизирани дилъри на трети страни), а други не.
Неофициалните начини за закупуване на часовници включват множество търговци от така нареченият „сив пазар“, които не са оторизирани дилъри, но придобиват часовници по различни начини. А има и сайтове, продаващи откровени китайски реплики на известни модели, но на тях няма да се спираме в този материал.
Тъй като търговците от сивия пазар не са обвързани с правилата за ценовата политика на марките, те могат да правят големи отстъпки. Трябва да се отбележи, че търговците в сивия сектор са различни от дилърите, които са специализирани в препродажба на употребявани часовници.
Общото мнение сред много купувачи на часовници е, че търговците от сивия сектор имат две основни предимства. Едното е лесното закупуване на часовниците, тъй като те работят най-вече чрез уебсайтове и по този начин хората могат да купуват отвсякъде. На второ място е цената. Тези неоторизирани търговци често предлагат цени, които оторизираните дилъри не могат.

Отстъпките от цените при оторизираните дилъри съществуват, но не са много големи. Освен това, в повечето маркови бутици за луксозни часовници не се допускат отстъпки от цената на моделите. И така, ако приемем, че същите продукти се предлагат и при дилърите от сивия сектор и всичко друго е равнопоставено, лесно разбираме защо потребителите често избират да купят часовниците си от магазините на „сивия пазар“.
Всъщност, една от малкото „публикувани“ причини, които брандовете за часовници предлагат, за да насърчат хората да купуват от оторизирани дилъри и бутици, са гаранциите.
Часовниците, закупени от неоторизирани търговци, не са с официални гаранции, което означава, че ако има проблем с часовника, потребителят ще бъде принуден да плати за ремонт, който иначе би попаднал в обхвата на гаранцията или трябва неоторизирания търговец да предложи собствена гаранция.
За да бъда честен, повечето гаранции на часовници не са кой знае какво. Те могат да ви „спестят пари“ в много случаи, но недоволството на клиентите, когато става дума за повреден скъп, марков часовник, вече е факт. Това, разбира се, зависи от марката и обслужването… и нещата се подобряват.
Гаранциите ли са единственото предимство от плащането на пълна или близка до пълната цена за часовник?
Не. През годините научих за много други интересни предимства, които получават клиентите при закупуването на часовници от оторизирани дилъри или маркови бутици. Това са ползи, които варират в зависимост от магазина, града и марката… както и дори от купувача. Така че, не мога да обещая, че тези предимства ще се отнасят и за вас, ако купите часовник директно от марка или в бутик на марката, но има голям шанс поне част от това, което ще представя, да бъде приятна изненада при закупуване на часовник по „официалните канали“.
Много от представителите на брандове, с удоволствие неофициално обсъждат какво предлагат на клиентите си, но не искат да бъдат споменавани конкретно в медиите във връзка с това, какво правят за потребителите си. Това, отначало изглежда странно, но всъщност има общо с защитата на изключителността на техните събития и услуги, както и с това, че не искат да подливат вода на техните оторизирани дилъри.
Някои предимства съществуват само когато закупите часовник от бутик на марката, докато други съществуват независимо дали купувате часовника от марковия бутик или от оторизиран търговец. Това води до втората основна причина, поради която марките не желаят да бъдат твърде публични относно тези предимства – те не се отнасят за всички потребители и за всички магазини.
Удължена гаранция
Повечето часовници, в бутиците и оторизираните дилъри, се предлагат с гаранция между една и три години. Не е рядкост, купувачите на висок клас часовници да получат от бутика удължена гаранция до 5 години. Тези гаранции често покриват само механизма и някои основни дефекти, но в зависимост от връзката ви с търговците, гаранциите могат да бъдат изключително ценни.

В най-лошия случай, дефектен часовник може да бъде напълно заменен с чисто нов. Сравнете това с „без гаранция“ при търговците от „сивия пазар“, които често нямат „политика за връщане“ на дефектни часовници.
Възможност да поръчаш първи
С нетърпение очаквате да купите този актуален нов часовник възможно най-скоро? Интересувате се да получите труднодостъпен лимитиран модел часовник? Търговците на дребно могат да изпратят конкретна заявка към централата на марката, когато някой от клиентите им иска конкретен модел възможно най-бързо. Това не се отнася само за случаите, когато нетърпелив клиент иска нов модел, но също и в случаите, когато има трудно достъпен модел с ограничено издание.

Patek Philippe са известни с придирчивостта си, за това на кого продават своите модели „Grand Complication“ и в почти всички случаи те трябва да „знаят“ кои са клиентите им. Така че, ако искате лимитиран модел или да сте сред първите, които ще получат най-новия модел часовник, ще искате да купувате часовниците си по официалния начин.
Ексклузивни продукти
Все повече производители на часовници предлагат ексклузивни продукти при конкретни оторизирани дилъри или само в бутиците на марката си.

Това често са модели с ограничено издание, но също така могат да бъдат и желани нелимитирани модели. Добър пример за последното са стоманените часовници. Макар че определен часовник може да има версии, направени от благородни метали, налични при редица оторизирани дилъри, по-евтините модели от стомана или без скъпоценни метали ще бъдат достъпни ексклузивно само при оторизираните дилъри.
Консиерж услуги
Клиентите, които купуват часовник от бутик на марката Audemars Piguet имат достъп до 24-часова услуга за консиерж, в стил American Express Black Card. Услугите на консиержа са като на личен секретар, на когото се обаждате да направи почти всичко за вас, от това да получите резервация в трудно достъпен ресторант, да закупи персонализирани подаръци за близките ви, да купи и достави билети за събитие и дори да организира сложно пътуване.

Консиерж услуги вероятно се предлагат и от други марки. Услугата звучи така, сякаш си струва за тези, които биха се възползвали от този тип персонализирана VIP услуга.
Брандирани подаръци
Много бутикови марки и оторизирани дилъри не могат да направят големи отстъпки, но могат да дадат много готини и ексклузивни предмети, които клиентите могат да получат като подарък. В зависимост от стойността на закупения часовник, клиентите могат да неща като брандирани кожени чанти или куфари, химикалки, дрехи, очила, устройства за навиване на часовници или калъф за пътуване на часовник.
В отделни случаи, ако покупната цена е достатъчно висока, някои бутици могат дори да включват втори безплатен часовник (например нещо за съпругата на клиента) или пътуване до Швейцария, за да вземат лично часовника си, когато е готов.
Посещения при прозводителя
Един от сигурните начини клиента да се влюби в определена марка часовници е като влезе в нейния свят. Много клиенти биха се зарадвали на идеята да посетят производителя в Швейцария, но не всички имат такава възможност.

Производствените помещения, са затворени за външни лица, но в не редки случаи, познатите клиенти на марката имат достъп до производство и са добре дошли, ако посещението им е планирно предварително. В някои случаи, фирмата дори може да плати за пътуването на клиента, за да ги посети.
Всъщност, поканата за пътуване до производителя е една от най-ценните ползи от закупуването на часовници от оторизиран дилър или бутик на марката.
Пътувания за събития на марката по света
Производителите на луксозни часовници изпитват фирмена и лична гордост от това, че по подходящ начин казват „благодаря“ на техните най-лоялни или най-богати клиенти. Тази благодарност се проявява чрез включване на тези клиенти в някакъв ексклузивен клуб на собствениците на тази марка луксозни часовници. Въпреки че тези клубове често не са официални, членовете им се чувстват сякаш са част от изключителна група.

Членовете получават брандирани ризи, тениски, шапки и брандирани аксесоари, но освен това получават покани на събития на бранда. В някои случаи тези събития са all-inclusive пътувания до интересни места по света.
Вероятно вече сте забелязали, че много марки часовници спонсорират или участват в събития. Искате ли да отидете на тези събития като гост на марката? В никакъв случай не е изключено, ако сте познат клиент, и за да бъда честен, това прави преживяването на собствеността на луксозен часовник много по-ценно.

Инвестирането във луксозен часовник от висок клас може да бъде самотно преживяване, ако нямате хора в живота си, които да го оценят. Производителите на часовници искат клиентите да се почувстват като част от техния свят, а също и да се срещат с други, мислещи като тях любители на часовници.
За целта, те канят клиентите си, няколко пъти годишно, на различни събития по целия свят. Понякога тези пътувания са дори по-ценни от самите часовници, но само тези, които купуват часовници по официалните разрешени канали или директно от производителите в техните бутици, могат да разчитат на покана.
Местни събития
По-често поканите за събития не са за пътуване до екзотични места, а местни събития в магазин или на изискани места, в града в който живеете. Тези събития ви позволяват да прекарате време с други любители на часовниците, както и да научите какво ново правят брандовете за луксозни часовници.

Ще се насладите на приказни вечери, ще срещнете известни личности, ще получите подаръци и ще се почувствате като ценен клиент, с когото марките наистина искат да имат връзка. В зависимост от това къде живеете и от марките, от които обичате да купувате, тези събития могат да бъдат доста чести, а също и наистина забавни. Стойността им не трябва да се подценява.
Дори хора, които не обичат да харчат повече пари, отколкото се налага, биха оценили, че стойността на изброените по-горе неочаквани ползи, в много случаи може да компенсира отстъпките, които се предлагат при търговците от сивия сектор.

В известен смисъл, всеки път, когато купувате часовник от висок клас, вие се самоопределяте като част от елитна група от хора, които имат ресурсите и отношение към луксозните вещи. Ако не може да споделите страстта си с други, това би убило удоволствието от тези покупки.